KÖPVILLKOR


Priser och betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kassan kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. Betalningsvillkor anges i kundvagnen och varierar beroende på vilket betalningssätt du valt. Fraktvillkor anges i kundvagnen beroende på vilket fraktsätt du valt.


Ångerrätt 

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen påbörjas den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, påbörjas ångerfristen löpa den dag vi lämnat information.

Du har inte ångerrätt om: Förseglingen på varan brutits. Med försegling avses även teknisk plombering.
 

Returer 

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig. När du utnyttjat din ångerrätt ska du, om det gäller en vara, sända eller lämna tillbaka den till oss. 


Leveranser

Leveranstiden anges i kundvagnen under respektive fraktsätt. Om en vara har en annan leveranstid står det angivet vid respektive vara. Kommer din vara inte att kunna levereras i tid från oss meddelar vi dig. 


Återbetalningsskyldighet

Om du utnyttjat din ångerrätt ska vi betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.


Övrig information om byte, retur och reklamation

Du har alltid 14 kalenderdagar på dig att byta din vara mot en annan vara från det datum då du tog emot varan - eller ångra eller häva köpet. Detta måste ske inom 14 dagar från den dag du tog emot varan. Produktförpackningarna måste vara helt obrutna och produkterna ska vara oanvända. Om paketet inte kommit fram ska du meddela oss detta inom 14 dagar från beställningsdatumet.Du har rätt att öppna postpaketet och kontrollera att du fått rätt vara. Kan du inte se varan genom förpackningen får du öppna den för att kontrollera den. Om varan är felaktig eller om du vill returnera eller byta en vara var vänlig kontakta vår Kundtjänst

Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Observera att du måste lämna målsmans godkännande om du är under 18 år eller låta någon över 18 år göra beställningen. Vi ansvarar inte för om någon under 18 år beställer utan målsmans tillstånd eller i någon annans namn eller på annat sätt.

När kunden beställt en vara hos oss, ska kunden på eget ansvar läsa igenom och godkänna köpevillkoren, oavsett om beställningen görs via telefon, e-post eller direkt via nätet. 

Du som beställer ansvarar för produkten när den är öppnad och använd. Vi avsäger oss ansvaret för hur produkterna används och sköts efter att förpackningen har brutits. Vid reklamation måste HELA den ifrågavarande varan returneras till oss för analys. För förbrukningsprodukter som hår lämnar vi ingen garanti när produkten har tagits upp ur förpackningen. Dock garanterar vi att produkterna är äkta. 

Vid färgbehandling avsäger vi oss ansvaret för håret då vi inte kan garantera resultatet oavsett vilken metod som används för att ändra färg på löshåret. 

Alla erbjudanden gäller under den angivna perioden eller tills varan är slutsåld.

Som kund har du rätt att häva köpet om vi inte håller oss inom ramen för avtalad leveranstid. Du kan häva köpet inom 20 dagar så om vi avviker från våra åtaganden i köpeavtalet.

Alla dessa garantier gäller i Sverige.
 

Produktansvar 

LUAM avsäger sig allt ansvar för hur produkten används och sköts till köparen. Köparen har själv helt ansvar för hur produkten används och måste själv kontrollera eventuella allergier eller fel. LUAM rekommenderar alltid att produkterna används på det sätt som angivits på produkt informationen på hemsidan. Ingen annan information är aktuell än den på LUAM:s officiella hemsida.
 

Privat Policy

Vi följer personuppgiftslagen (PUL). I samband med din registrering och beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter enligt PUL i vår verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot dig. Du har enligt personuppgiftslagen rätt att få tillgång till den information som vi har registrerat om dig. Om den är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta oss i så fall via e-post.
 

Force Majeure

LUAM ansvarar inte för försenade prestationer som orsakas av omständigheter som ligger utanför LUAM:s rimliga kontroll. Vid force majeure har LUAM rätt till extra tid för att uppfylla sina åtaganden. Exempel på sådana omständigheter är, men är inte begränsat till strejk, terroristdåd, krig, leverantörs-, transport- eller produktionsstörningar, valutakursförändringar, myndighetsåtgärd, lagstiftning eller naturkatastrof. Om en sådan omständighet varar mer än två månader, har båda parterna rätt att säga upp avtalet utan den andra parten har rätt att få ersättning eller skyldighet att lämna ut ersättning.